Wat moet ik meenemen voor een akte van verdeling?

Om uw akte van verdeling te kunnen opstellen hebben we een aantal belangrijke documenten nodig. Welke dat zijn is (deels) afhankelijk van uw situatie.

Sowieso hebben we de volgende documenten/informatie nodig, ongeacht of u getrouwd was of heeft samengewoond.

  • De datum van de waarde vaststelling (peildatum);
  • De waarde van de woning op peildatum, aan de hand van een WOZ-waarde/beschikking of taxatierapport;
  • De restant hypotheekschuld op de peildatum;
  • Als er aan de hypotheekschuld een of meerdere levensverzekeringen zijn gekoppeld, hebben we de afkoopwaarde van die levensverzekeringen vanaf de peildatum nodig;
  • Een korte uiteenzetting/berekening van de uitkering die dient te worden gedaan;
  • Een kopie van het eigendomsbewijs;
  • Een kopie van de hypotheekakte;
  • Wanneer er een uitkering wegens overbedeling gedaan moet worden, horen we graag of dit bedrag ineens zal worden voldaan of schuldig gebleven zal worden;
  • Voor wiens rekening de kosten van de verdeling komen;
  • Een kopie van een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of Europese identiteitskaart).



Als u getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had, zien we graag de volgende stukken

  • Een kopie van het echtscheidingsconvenant, als u dit heeft laten opstellen;
  • Een kopie van de beschikking van de Arrondissementsrechtbank waarbij de echtscheiding is uitgesproken;
  • Een kopie van de inschrijving van de echtscheiding in de registers van de burgerlijke stand.