Ik wil zelf een koopcontract opstellen. Zijn hier modellen voor?

Wilt u zelf een koopcontract  opstellen? Dan kunt u het beste gebruik maken van een standaard koopcontract die ook door de makelaar wordt gehanteerd. U vindt ze op internet en zijn makkelijk te downloaden. Een van de sites waar u op terecht kunt is die van de Vereniging Eigen Huis. Daar vindt u nog meer documenten die u kunt downloaden.

Zoek een up-to-date model

Let er bij het maken van uw koopcontract wel op dat u start met een moderne versie, een model waarin de meeste recente regels en wetten zijn verwerkt. En vergeet niet om een lijst op te nemen met de goederen die u wenst over te nemen. U kunt deze lijst als bijlage voegen bij uw koopcontract naast mogelijk andere bijlages als :

• De kadastrale kaart en het kadastrale uittreksel
  • Erfpachtsvoorwaarden
  • Jaarverslagen van de Vereniging van Eigenaren
  • Het eigendomsbewijs van de verkopende partij (de huidige eigenaar)
  • Erfdienstbaarheden
  • Splitsingsakte (alleen bij appartementen)

Laat ‘m checken

Ons advies is om het (voorlopige) koopcontract te beschouwen als een serieus document waarin u fouten zoveel mogelijk wilt vermijden. De ontbindende voorwaarden bijvoorbeeld wilt u goed en duidelijk omschreven hebben. U wilt toch niet dat de koop niet doorgaat omdat u de financiering niet rond krijgt en er in het contract niks vermeld staat over het verlengen van de ontbindende voorwaarden? Bent u er zeker van dat u niets over het hoofd heeft gezien? Onze medewerkers van de afdeling Onroerend Goed zijn bereid uw contract op volledigheid te controleren, maar uitsluitend op voorwaarde dat u de overdracht ook bij ons onderbrengt.